از سال 1395 به بعد، تمامی مراکز معاینه فنی سبک و از سال 1397 نیز تمامی مراکز معاینه فنی سنگین به سامانه یکپارچه سیمفا متصل شده‌اند. بنابراین معاینه فنی صادر شده در هیچ مرکزی و در هر شهری، متفاوت با بقیه مراکز سراسر کشور نیست.

زمان معاینه فنی خودرو به چه صورت است؟

در هر زمانی از سال می‌توانید به مراکز معاینه فنی سطح شهر مراجعه کنید.

خودروهای بدون معاینه فنی، چگونه شناسایی می‌شوند؟

در کنار گشت‌های پلیس راهور در سطح شهر، مهم‌ترین بازوی پلیس برای کنترل خودروهای بدون معاینه فنی، دوربین‌های راهنمایی و رانندگی است که در سراسر شهر، وجود دارند.

با شروع ثبت تخلفات معاینه فنی با کمک دوربین‌ها (از ابتدای آذرماه 97) روزانه به‌طور متوسط 20 هزار خودرو در تهران به‌دلیل نداشتن معاینه فنی، جریمه می‌شوند.

جریمه نداشتن معاینه فنی چقدر است؟

برای سال 98، این جریمه معادل 50 هزار تومان است؛ البته برای یکروز! یعنی اگر خودرویی در طول یک روز، چندین‌بار توسط دوربین‌ها رصد شود، جریمه این خودرو -در آن روز- همان 50 هزار تومان است.

محدوده مجاز معاینه فنی کجاست؟

تمام شهر! تمامی دوربین‌ها و همچنین گشت‌های پلیس نسبت به جریمه خودروهای بدون معاینه فنی در هر نقطه از شهر، اقدام می‌کنند.

برگه‌های جعلی هم جریمه می‌شوند؟

بله! اگر یادتان باشد، همزمان با شروع فاز اول طرح کاهش (از آبان سال 95)، بازار خرید و فروش برگه‌های جعلی معاینه فنی هم داغ شد.

اما با اجرای فاز دوم طرح کاهش (از آبان 97) وجود این برگه‌های جعلی دیگر فایده‌ای برای متخلفان ندارد چراکه استعلام پلاک، حالا از طریق سایت سیمفا انجام می‌شود و خودرویی که در آنجا اطلاعاتش ثبت نشده باشد، به‌صورت خودکار جریمه می‌شود.

معاینه دارم ولی جریمه میشوم. چه کنم؟

اگر 24 ساعت از صدور معاینه فنی‌تان گذشته باشد، می‌توانید با داشتن شماره VIN خودرو و از طریق سایت سیمفا، اعتبار معاینه فنی‌تان را استعلام کنید. اگر اطلاعات شما در سیما ثبت شده بود، برای اعتراض به جریمه با داشتن مدارک زیر، به مراکز پلیس+10 مراجعه کنید:

اما اگر اطلاعات‌تان در سیمفا ثبت نشده، ابتدا باید به همان مرکزی که معاینه فنی‌تان را گرفته‌اید، مراجعه کنید تا اطلاعات‌تان را در سیمفا ثبت یا آپدیت کنند.

همچنین اگر معاینه فنی‌تان را از شهرستان‌ها یا حومه تهران (البرز، شهریار، رباط کریم، ورامین، رودهن، بومهن، دماوند، لواسانات و …) گرفته‌اید، باید به اتحادیه سازمان حمل و نقل همگانی کشور به آدرس «بالاتر از میدان توحید، خیابان باقرخان شرقی، نرسیده به خیابان جمالزاده، ساختمان شماره 23» و به شماره تلفن 66909191 مراجعه کنید.

چه خودروهایی بیشتر جریمه می‌شوند؟

کاربراتوری‌ها! در میان خودروهای بدون معاینه فنی، مدل‌های کاربراتوری، بیشترین جریمه را به خود اختصاص داده‌اند.

آخرین آمار مربوط به خودروهای کاربراتوری موجود در تهران، مربوط به سال 95 است که معادل 280 هزار دستگاه اعلام شده بود. از آنجایی که تا پایان پاییز 97 نیز حدود 70 هزار خودرو کاربراتوری، موفق به گرفتن معاینه فنی شدند، می‌توان چنین برداشت کرد که حداقل 200 هزار کاربراتوری بدون معاینه فنی در سطح شهر تهران تردد می‌کنند.

چند درصد تهرانی‌ها، معاینه فنی ندارند؟

طبق آخرین آمار اعلامی (آذرماه 97) از سوی سیدنواب حسینی‌منش -مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران- حدود 10% از خودروهای پلاک تهران، فاقد معاینه فنی هستند. همچنین آمار دقیقی درباره خودروهای پلاک شهرستانی حاضر در تهران که فاقد معاینه فنی هستند، تاکنون منتشر نشده است.

خودروهای پلاک قدیم، معاینه می‌گیرند؟

خیر! چنین خودروهایی ابتدا باید برای گرفتن پلاک ملی اقدام کنند.